آشنایی با Xbox 360 و تمامی اطلاعات لازم آشنایی با Xbox 360 و تمامی اطلاعات لازم
معرفی کنسول های بازی و کامپیوتر و بازی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
نویسنده : Matin Rahighi

تصمیم گرفتید که یک کنسول نسل جدید بگیرید و از بازی های جدید با گرافیک بالا لذت ببرید؟
شاید سری به بازار یا اینترنت زدید و از این همه مدل های عجیب و غریبی که وجود داره تعجب کردید ! یا اینکه پیشنهاد مغازه دار بنظرتون عجیب میاد و فکر می کنید به صرفه ترین مدل را به شما نگفته.
شاید این مقاله در تصمیم گیری به شما کمک کند !

کدوم مدل !
 

اولین چیزی که شاید متوجه شدید این است که مدل های مختلفی برای ۳۶۰ وجود دارد و شاید تفاوت اصلی قیمت ها در همین باشد.
تاکنون ماکروسافت ۵ مدل مختلف از Xbox360 منتشر کرده که همکنون ۳ مدل آن تولید می شوند و بقیه مدل ها یا خیلی زیاد تو انبار ماندند و فروش نرفتند یا دست دوم هستند.
مدل هایی که تاکنون تولید شده:

‍‍Core:


این مدل جز اولین مدل هایست که تولید شد و در اصل شما فقط وسایل ضروری به همراه کنسول را البته با پایین ترین قیمت دریافت می کنید . این کنسول دیگر تولید نمی شود.
وسایلی که در این بسته موجود بود:
دسته ی باسیم
و یک عدد کابل Composite AV
همچنین اشتراک یک ماه Gold

 

Premium:

 

این کنسول هم به همراه مدل Core در ابتدای انتشار ۳۶۰ تولید شد اما در این مدت تغیراتی کرد. قیمت این کنسول در سال های اول تولید به دلیل داشتن وسیله های اضافه از همه مهمتر یک هارد ۲۰ گیگابایتی از مدل Core گرانتر بود.
و اما محتویات این مدل در طی این ۵ سال تغییراتی کرده
مدل پرمیوم تا تاریخ ۲۰۰۸٫۶ شامل وسایل زیر بود:
هارد ۲۰ گیگابایتی
دسته ی بی سیم
هدستی که به دسته وصل می شد . برای استفاده در Xbox live
کابل Ethernet
و کابل تصویر و صدا آن که نسبت به مدل Core دارای یک حالت Component HD بود
همچنین اشتراک یک ماه Gold
و اما از تاریخ ۲۰۰۸٫۶ به بعد محتویات آن تغییر کرد. و این مدل با محتویات قبل تولید نشد.
دسته ی بی سیم
تغییر هارد به ۶۰ گیگابایتی
هدست به همان صورت قبل
کابل صدا و تصویر هم به همان صورت
کابل Ethernet
و یک ماه اشتراک گلد.
در حقیقت این کنسول فقط در ۴۰ گیگابایت هارد خود تفاوت نداشت بلکه در مادربرد آن نیز تغییراتی بوجود آمد که در این مورد توضیح کاملی داده خواهد شد اما نکته ی مهم وجود یک خروجی HDMI بود که البته کابل HDMI آن را جدا باید تهیه می کردید.
مدل پرمیوم قیمت متعادلی نسبت به بقیه دارد.

Halo Edition:

این مدل هم اندکی پس از دو مدل اولیه تولید شد و می توان گقت تغییر محسوسی با مدل Premium ‌ نداشت.
تولید این مدل مدت کوتاهی ادامه داشت و متوقف شد. که شامل وسایل زیر بود.
رنگ و ظاهر این کنسول حال و هوای Halo ‌ داشت و می توان گفت سبز رنگ بود
یک هارد ۲۰ گیگابایتی
دسته ی سبز رنگ بی سیم
یک پک اضافه به نام Play and Charge که یک شارژ و باتری قابل شارژ داشت به همراه یک کابل که هنگام بازی دستگیره را به کنسول وصل می کرد تا باتری ها شارژ شوند.
کابل صدا و تصویر مانند Premium
کابل Ethernet‌
و یک هدست
و البته همان اشتراک یک ماه Gold

این کنسول از نظر مادربرد مثل پرمیوم های جدید دارای خروجی HDMI بود.
همانطور که متوجه شدید این مدل تقریبا همزمان با انتشار Halo 3 بود و بیشتر سعی شده بود که بخاطر ظاهرش مشتری جذب کند. و قیمت آن از پرمیوم ها گرانتر بود.

Elite:
 

 

این مدل هم بعد از Premium و Core تولید شد و تغییراتش از نظر داخلی و خارجی بیشتر از Halo بود همچنین کارامد تر.
وسایل موجود در این مدل :
بارز ترین تغییر , سیاه شدن رنگ کنسول بود . این مدل هم دارای خروجی HDMI است.
تغییر هارد به ۱۲۰ گیگابایت
تغییر رنگ دسته ی بی سیم به سیاه
یک هدست
کابل صدا و تصویر مثل مدل Premium که البته این کنسول برای خروجی HDMI یک کابل HDMI‌هم در داخل بسته اش بود. و یک کابل جدا برای صدا داشت که در صورتی که از کابل HDMI استفاده می شد برای صدا هم از آن کابل استقاده می شد.

سیم Ethernet
 

و یک ماه اشتراک Gold

این کنسول نسبت به بقیه قیمت بالاتری داشت مخصوصا در ایران که قیمت آن در اوایل نسبت به بقیه سرسام آور بود . اما به هر حال به خاطر هارد ۱۲۰ گیگابایتیش طرفداران خودش را داشت .

Arcade:
 

 


این مدل هم جز آخرین مدل هایی است که تولید شده و طرفداران زیادی به خاطر قیمت پایینش پیدا کرد. قیمت آن حدودا نصف یک ۳۶۰ مدل Elite‌ است. که نسبت به تغییراتی که در وسایل آن بود کاملا به صرفه بود
وسایلی که در این بسته است:
دسته ی بی سیم
یک مموری ۲۵۶ مگابایتی
کابل صدا و تصویر مثل مدل Core می باشد و فقط Composite AV دارد.
۵ بازی ارجینال ارکیدی در یک دیویدی به همراه آن
یک ماه اشتراک گلد


این مدل هم به دلیل تغییر مادربرد نسبت به پرمیوم های ۲۰۰۸ به قبل و Core یک خروجی HDMI‌ دارد.
توجه!
مدل های جدید آرکید دارای حافظه ی ۲۵۶ داخلی هستند.
خب تا به اینجا مدل های مختلف را از نظر ظاهری و وسایل همراه آن تفکیک کردیم. که شما پایه ی قیمت خریدتان را با توجه به این مدل ها تعیین می کنید.
اما فاکتور های مهم دیگر ی هم وجود دارد که موقع خرید مدل مورد نظر باید حتما به آنها توجه کنید.
در آخر این تصویر گویای وسایل موجود در کنسول های موجود در بازار فعلی است:

 

 

(Region)رجین کنسول! 
 

کنسول های مختلف با توجه به مناطق مختلف تولید, دارای رجین های مختلف هستند. اما معمولا وقتی که کنسول را کرک می کنند تا بازی های کپی را اجرا کند این فاکتور هم از بین می رود. اما در کنسول PS3 که کپی خور نشده و ۳۶۰ که کرک شده این اتفاق نیفتاده. البته کارهای مختلفی می توان برای رهایی از این کار انجام داد ولی هیچ کدام به طور کامل رجین را از بین نبرده و فقط می توانند آن را تغییر دهند.
و اما به چرا باید به رجین ۳۶۰ توجه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال لازم است بدانید که ۳۶۰ هایی که رجین مختلف دارند تفاوت اصلیشان در بازی هایی که برای آنها منتشر می شود است.
شاید متوجه رجین های مختلف NTSC بر روی تلوزیون خود شده باشید. بازی های ۳۶۰ معمولا برای همه رجین ها منتشر می شوند ممکن است بعضی ها با تاخیر برای رجین دیگر عرضه شوند یا اینکه اصلا منتشر نشوند. برای این که بهتر بفهمید چطور بازی هایی برای رجین های دیگر تولید نمی شوند لازم است انواع رجین ها را بشناسید.
این کنسول دارای ۴ رجین UC و J‌و J-Asia و Pal است.

 



رجین J مخصوص کشور ژاپن ‌است.
رجین J-Asia که مربوط به کشور های شرقی آسیا است.
رجین UC مربوط به قاره ی آمریکا می شود.
رجین Pal که این رجین برای اروپا و خاورمیانه و آفریقاست.
(رجین کنسول در پشت جعبه آن نوشته شده قبل از خرید حتما به آن توجه کنید)
البته در ایران به دلیل بیشتر بودن بازی های Pal به صرفه تر است که کنسول های ۳۶۰ با این رجین را خریداری نمایید اما رجین های دیگر هم کنسول هایشان در ایران است هم بازی هایشان . که به ترتیب پر طرفدار بودن رجین های UC‌.j-asia و در آخر j
تغییراتی که کنسول ها وجود دارد فقط محدود به این می شود که UC‌و J‌ برق مصرفی ۱۱۰ ولت و ورودی ۱۱۰ ولت دارد و دو رجین PAL و J-Asia ۲۲۰ ولت که برق مصرفی ایران است.
خب, امیدوارم شما ریجن مورد نظرتان را با توجه به توضیحات داده شده پیدا کرده باشید در ضمن اختلاف قیمت این رجین ها زیاد نیست . در اصل قیمت تمام رجین ها باید یکی باشد ولی معمولا در ایران رجین Pal وJ-Asia از بقیه ارزان تر است.
۳۶۰ام سه چراغ نشه !؟

 

حتما شما هم در مورد ۳ چراغ شدن کنسول ۳۶۰ شنیده اید. و حتما شنیدید که به دلیل گرم شدن زیاد دستگاه یا مشکلات دیگر این اتفاق می افتد. ماکروسافت برای این مشکل در سال های مختلف اقدامات مختلفی انجام داده و پیشرفت هایی هم داشته.
اما چطور می توانیم احتمال این خطر را کاهش دهیم؟
ماکروسافت برای جلوگیری از بروز این مشکل طی سال های اخیر با تغییرات در مادربرد و پردازنده ی کنسول خود توانسته تا حدود ۹۹% این مشکل را برطرف کند.
برای این که از این تغییرات مطلع شوید لازم است در مورد نام مادربرد هایی که تا بحال ماکروسافت برای کنسول خود گذاشته اطلاع داشته باشید.
معمولا بعضی از مغازه دار ها خودشان از مدل مادر برد های کنسول هایشان با خبرند اما بهتر است که خودتان با اطمینان کامل مدل آن را بدانید .

توجه !
 

لازم به ذکر است که مدل های پرمیوم و الیت و ارکید در طی فرایند تغییر مادربردها یکسان بوده اند به این معنی که نام های آن ها در طی این فرایند تغییری نکرده به جز اینکه تولید برخی مدل ها مثل Coreو Halo Edition که به کلی تولیدشان متوقف شد. پس پرمیوم بودن و الیت بودن تاثیری بر روی احتمال خرابی ندارد.
Launch: اولین مادربردی که بروی کنسول های Premium و Core‌ماکروسافت بود مادر برد لانچ بود ! کنسول های تولید شده از سال ۲۰۰۵ تا ۴/۲۰۰۷ از این مادربرد ها استفاده کرده اند. این مادربرد ها بدترین کیفیت را در بین بقیه مدل ها دارند خودم یه ۳۶۰ از همین مدل کشته دادم !
Zephyr: مدل بعدی که برای مادربرد های ۳۶۰ گذاشته شد به نام زفیر بود. این مدل اولین بار روی مدل های اولیه ی الیت قرار گرفت و کنسول های پرمیومی که بعد از نیمه ی دوم ۲۰۰۷ ساخته شدند هم با این مادربرد تولید شدند. آمار خرابی این مدل کمتر از لانچ بوده و مشخصه ی اصلی آن اضافه شدن خروجی HDMI است.
Falcon: این مادربرد هم به دلیل در صد کمی که هنوز در زفیر ها وجود داشت عرضه شد و توانست تا در صد بالایی خرابی ۳۶۰ را کاهش دهد. مادربرد و پردازنده در این مدل تغییرات عمده ای کردند به طوری که پردازنده های آن ۶۵ نانومتر شده و از اواخر سال ۲۰۰۷ بر روی انواع کنسول ها یعنی Premium , Elite و اولین آرکید های تولید شده قرار گرفت.
اما از نظر ظاهر بیرونی چطور بفهمیم که این مادربرد فالکون دارد یا زفیر یا شایدم لانچ ؟
اول از همه تاریخ های تولید گویا ی همه چیز هستند. بعد از آن باید به خروجی HDMI که بر روی برد های زفیر و فالکون قرار گرفت توجه کنید . اما فالکون و زفیر زمین تا آسمان در آمار خرابی باهم تفاوت دارند. پس از کجا بفهمیم که کنسول فالکون است یا نه ؟
همانطور که گفته شد با تغییرات زیادی که در معماری این مادر برد بود از مهم ترین هایشان ۶۵ نانومتری شدن CPU بود که گرمای کمتر و برق کمتری مصرف می کرد. پس با توجه به برق مصرفی کنسول که پشت آن درج شده می توان به این مساله پی برد که برق مصرفی باید ۱۷۵ وات باشد. یا این عبارت هم در پشت کنسول نوشته شده. Team : FDOU
البته به تاریخ کنسول هم دقت کنید که از سال ۲۰۰۸ به بعد همه ی کنسول ها با این مادربرد عرضه شدند.

تصویری از پورت HDMI

 

همچنین به Lot No توجه کنید

 

Jasper:

 

 

آخرین مدل مادربردی که در حال حاضر بر روی کنسول های ۳۶۰ قرار دارد این مدل مادربرد است که آمار خرابی در آن حدود ۰ رسیده . اما چگونه بفهمیم که مادربرد مورد نظر جسپر است؟!
این مادر برد تقریبا از اواخر سال ۲۰۰۸ روی کنسول قرار گرفت پس می توان با اطمینان گفت که هر کنسولی که تاریخ ساختش از ۱۱-۲۰۰۸ به بعد باشد این مادربرد را دارد و باز هم می گم همه ی مدل ها از این قاعده پیروی کردند یعنی چه Premium چه Elite و چه Arcade های موجود در بازار که تاریخ ساختشان ۲۰۰۹ به بعد است به احتمال زیاد این نوع مادربرد را دارند.
نکات دیگر که قابل توجه اند به این ترتیب می باشند.
عبارت Team : FDOU در پشت کنسول درج شده.


برق مصرفی کنسول ۱۵۰ وات شده و کابل اتصال آن هم به کلی تغییر کرده و فقط برای مدل خود یعنی جسپر قابل استفاده است.
یکی دیگر از تغییرات که در مدل آرکید دیده می شود داخلی شدن مموری کارت است که دیگر مموری کارت ۲۵۶ آن جدا نیست و به صورت حافظه ی داخلی است.
به مشخصه ی زیر هم دقت داشته باشید:

تا به اینجا روشی را برای پیدا کردن بهترین مادربرد موجود یعنی Jasper بر روی کنسول معرفی کردیم که شما دیگر نگران ۳ چراغ شدن کنسول خود نباشید.
اما اگر شما خواستید کنسول های قدیمی تر که مادربرد های دیگر روی آن ها قرار دارد را بخرید هم راههایی برای جلوگیری از ۳ چراغ شدن آن وجود دارد که با انجام آن ها احتمال ۳ چراغ شدن تا درصد بالایی کاهش میابد.
در آخر دو تصویر زیر نشان دهنده ی تغییر ورودی ها برق در کنسول است:

 

Xbox‌ جدیدی که اومده چطوره؟
 

این کنسول به تازگی تولید شده و با طراحی زیبا و تغییراتی که کرده توجه همگان را به خود جلب کرده است.
تفاوت هایی که این کنسول با بقیه مدل ها دارد فقط در جزئیات است وگرنه هنوز نام آن ۳۶۰ خواهد بود و از نظر سخت افزاری تغییر عمده ای نکرده.

این کنسول که یکی از خبر های بزرگ ماکروسافت در E3 ‌امسال بود با نام Xbox360 250 Gigabyte تولید شده و می توان نام آن را Slim هم گذاشت! همانطور که در تاریخ همه ی کنسول ها چنین اتفاقی افتاده ۳۶۰ هم یک مدل باریکتر و کوچکتر است. که با توجه به مشکلاتی که داشت باید تا عرضه ی آن که ۲۵ تیر است صبر کنیم و ببینیم کوچکتر شدن آن به ۳ چراغ شدن و تهویه ی آن آسیبی خواهد زد یا اینکه ماکروسافت اینبار به این نکات توجه کرده.
در مورد سخت افزار آن و کرک شدن این مدل هم باید صبر کنیم تا مشخص شود که آیا تغییری نسبت به آخرین مدل های موجود در بازار تغییری کرده است یا نه. چون کرک شدن کنسول ها با توجه به مدل درایو های DVD‌آنهاست و تقریبا در هر مدل جدید یک درایو جدید هم روی آن گذاشته شده و مدتی بعد کرک آن پیدا شده .
همچنین مادربرد این کنسول هم منتظریم که ببینیم چه تغییراتی کرده است. اما فعلا تغییراتی که در ظاهر دیده می شوند به این ترتیب می باشند:
اولین و مهم ترین تغییری که به نظر می رسد ۲۵۰ گیگابایتی شدن هارد است. و نکته ی قابل توجه داخلی شدن Internal شدن هارد آن است که تفاوت عمده ای هم با بقیه مدل ها که هاردشان به راحتی قابل تعویض و جدا کردن بود دارد.
تنها کنسولی که تا بحال تولید شده و از فناوری Wifi داخلی بر خوردار است همین مدل است که اتصال به شبکه ی اینترنتی Live را ساده تر کرده و در کل می توان گفت که اتصال از طریق وایرلس را به ارمغان آورده.

پشتیبانی از سیستم Kinect :
 

 

این سیستم که آخر سال میلادی امسال با استفاده از دستگاه Kinect قابل استفاده خواهد شد. که به این معنی است که کنسول قابلیت اتصال به kinect را به صورت داخلی در خود دارد.
لازم است توضیحی در مورد ناتال هم داده شود:
اسم آن به kinect تغییر یافته. اما شاید اکثریت آن را با نام ناتال شنیده باشند.
این سیستم چیزی شبیه به کنسول Wii است با این تفاوت که دسته ای در کار نیست و می توان گفت سیستمی کاملا جدید است که شما جلوی آن می ایستید و با سنسور های خود حرکت شما را تشخیص می دهد که باعث آزادی عمل بیشتر در بازی ها می شود.
لازم به ذکر است همانطور که گفته شد این و سیله آخر سال میلادی امسال عرضه می شود.
اما از تغییرات دیگر در این مدل جدید
۵ پورت یو اس بی دارد. دوتا در جلوی کنسول و ۳ تا در پشت
کابل و خروجی HDMI به همراه کابل AV و کابل صدای Optical
دکمه ی لمسی برای روشن کردن کنسول و خروج درایو
صدای کمتر و برق مصرفی کمتر
تغییر پردازنده به ۴۸ نانومتری
قیمت کنسول ۲۹۹ دلار اعلام شده.
نکاتی که در پایان لازم است یاد آوری کنم
در حد امکان ۳۶۰ هایی که تاریخ تولید جدیدتر دارند را خریداری کنید.
مدل Core و Premium با هارد ۲۰ گیگابایت تولید نمی شوند.
تمامی قطعاتی که بر روی یک کنسول نیست جداگانه در بازار موجود هستند.
Premium و Elite ‌و Arcade ‌مدل هایی هستند که در حال حاضر در بازار موجودند و از نظر سخت افزاری هیچ تفاوتی ندارند و این طور نیست که مثلا الیت احتمال ۳ چراغ شدنش بیشتر باشد و ارکید ۳ چراغ نشود.
در هر صورت امکان بروز این مشکل وجود دارد و با اینکه تا به حال در مادربرد های فالکون به این مشکل زیاد دیده نشده ولی مشکل ۳ چراغ شدن دلایل زیادی می تواند داشته باشد .
در آخر هم بگم که فعلا فکر خرید مدل ۲۵۰ گیگابایتی را تا یکی دو ماه آینده نکنید.
 


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
برچسب‌ها: Xbox360 ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
احمد در تاریخ : 1393/4/26/xboxyaplaystationyapc - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید.امیدوارم مطالب به دردتان بخورد.